در‌‌ این مقاله ما قصد داریم تا به معرفی خمکاری با دستگاه‌ خم بپردازیم، دستگاه خم چیست؟ نحوه کار این دستگاه چگونه است؟ شما‌ می‌توانید پاسخ این سوال‌ها را در این مقاله پیدا کنید. پس لطفاً تا انتها با ما همراه باشید؛ چون مطالعه کردن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در اطراف خود وسایل فلزی‌ را مشاهده می‌کنید که انحنا دارند. در صنعت فلز و فولاد این انحنا و خمکاری به وسیله دستگاهی به نام دستگاه خم یا cnc انجام می‌شود. امروزه با پیشرفت علم و صنعت ابزارها و تکنولوژی‌های جدیدی پا‌ به عرصه حضور گذاشته‌اند. بسیاری از وسیله‌هایی مانند هود‌‌آشپرخانه، اجاق‌گاز و انواع لوله با استفاده از دستگاه خم تولید شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در صنعت فولاد کاربرد دارد، دستگاه‌ خم است. دستگاه خمکاری قیمت مناسب‌تری نسبت به دستگاه‌های مشابه دارد.

خمکاری چیست و دستگاه خم چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی به فرآیند تغییر شکل ورقه‌های فلزی به‌وسیله دستگاه‌‌ خم، خمکاری می‌گویند. این تغییرات دارای واحدهایی مانند درجه، زاویه و شعاع است. به بیانی دیگر، خم‌کاری به فرآیند اعمال گشتاورهای خمشی به ورق یا شیت گفته می‌شود که در نتیجه آن قسمت مسطحی از ورق در طول دلخواه به صورت خمیده تبدیل می‌شود. دستگاه‌های خمکاری به‌شکل‌های دوبل، پرس برک برقی cnc و پرس برک تک جک در صنعت یافت می‌شوند. دستگاه خمکاری یا cnc به‌عنوان یکی از دستگاه‌های پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شود که در بخش‌های مختلف صنعت کاربرد دارد. دستگاه خم‌کاری برای تولید قطعات با اشکال مختلف، انواع و اقسام قالب‌ها، پانچ‌های V شکل و همچنین کانال شکل در صنعت موجود است. این دستگاه طرفداران بی‌شماری در کشور دارد. دستگاه خم‌کاری جایگاه ویژه‌ای در صنعت فلزات و فولاد دارد.

خمکاری با دستگاه خم 2- لیزر برش ایران

ویژگی‌های دستگاه خمکاری

دستگاه‌های خمکاری فقط مخصوص خم‌کردن ورقه‌های فلزی نیستند و کاربردهای دیگری نیز دارند. از این دستگاه میتوان در عملیات‌های دیگری نیز استفاده شود. دستگاه خمکاری نیز می‌تواند با تعویض پانچ، طرح‌های مشبک به اشکال مختلف روی ورق ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه میتوان در میان ورقه‌های فلزی، شکاف‌های مورد نیاز را به راحتی ایجاد کرد. همچنین بعضی از دستگاه‌های خمکاری ورق فلزی، قادر به برش ورق‌ها نیز هستند و می‌توانند به‌صورت خطوط صاف و نواری برش ایجاد کنند. همچنین با استفاده از این دستگاه میتوان شکافی با شکل دلخواه به‌وسیله چند بار پانچ کردن روی ورق ایجاد کرد. استفاده از این دستگاه بسیار راحت است و نسبت به دستگاه‌های قدیمی مزایای بیشتری دارند. مزایای زیاد این دستگاه باعث افزایش میزان استفاده از این دستگاه در صنعت فولاد شده است. صنعتگر‌های زیادی علاقه خود را نسبت به استفاده از این دستگاه نشان داده‌اند.

سخن پایانی

برای خم‌کاری توسط دستگاه خم برک، ورق فلزی به روی قطعه‌ای توخالی نام سمبه قرار می‌گیرد و به‌وسیله اعمال فشار صفحات سنگینی ثابت نگه‌داشته می‌شود. معمولاً مقدار فشار بر روی این صفحات و پانچ جداگانه کنترل می‌شوند، سپس بعد از اعمال فشار ابزار فولادی و سنگین به نام پانچ با اعمال فشار از بالا، ورق را خم می‌کند. تنظیم اندازه فشار پانچ دستگاه باید با دقت زیادی انجام شود؛ چون که زاویه خم شدن ورق بستگی به میزان فشار وارد شده توسط پانچ دارد. همچنین شکل نهایی ورق خم‌شده بستگی به شکل سنبه و پانچ دارد. سمبه و پانچ در یک دستگاه خم طبق شکل قطعه مورد نیاز تغییر می‌کنند.

خمکاری با دستگاه خم5- لیزر برش ایران

مجموعه برش لیزر ایران از سال 89 تا کنون با بیش از یک دهه تجربه در استان البرز شهرستان کرج در کنار شما همراهان گرامی و ارجمند بوده است، این مجموعه همواره با ارائه خدمات نوین و پیشرفته در کنار پرسنل و نیروی کارحرفه ای ، به صورت سه شیفت و با کار شبانه روزی جهت کسب رضایت و ارائه خدمات به موقع، برای مشتریان خود تلاش میکند.

شما همراهان گرامی میتوانید جهت دریافت خدمات خمکاری در شهر کرج و همچنین آگاهی از سایر خدمات مجموعه برش لیزر ایران با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .

همواره از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم

مجتمع خدمات برش لیزر ایران