یکی از تکنولوژی­های جدید در زمینه برش­های CNC، دستگاه برش واتر جت یا برش با آب است. در این روش برای برش اجسام از فشار آب استفاده می­شود. دستگاه واتر جت، پمپ بسیار قوی دارد و آب را به سمت دستگاه برش دهنده پمپاژ می­کند. قطر نازل برش دهنده بسیار کم بوده و با سرعتی بیش از ۹۰۰ متر بر ثانیه آب از نازل دستگاه خارج شده و با ساییدگی جسم مورد نظر برش ایجاد می­شود.

دستگاه واتر جت 1 - برش لیزر ایران

تفاوت اصلی دستگاه برش واتر جت با سایر دستگاه­های برش

در زمان انجام عمل برش باید ماده مورد استفاده را مشخص کنید و نسبت به ماده مورد نظر، اقدام به برشکاری نمایید. در نظر داشته باشید که دستگاه برش واترجت محدودیتی در انتخاب ماده برش ندارد و می‌توانید انواع فلزات مانند آهن و سایر آلیاژهای مربوط به آهن را با استفاده از دستگاه برش واتر جت برش دهید.

اکثر دستگاه‌های برش گرما تولید می‌کنند و باعث تولید گازهای سمی و دود می‌شوند. استشمام دود برای افراد باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود؛ ولی برشکاری با فشار آب به صورت کاملاً سرد بوده و بدون هیچ‌گونه نگرانی و استرس می­توانید برش کاری انجام دهید و هیچ گونه گاز و یا دود سمی خارج نمی­شود.

برش اجسام با آب خالص

از آب خالص برای بریدن صنایع غذایی مانند سبزیجات، پنیر و صنایع نساجی مانند فرش، موکت و غیره استفاده می­شود. می­توانید از آب خالص با فشار برای جداسازی کاغذ و پلاستیک نیز استفاده نمایید. به این نکته نیز توجه نمایید که سیستم واترجت هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و مورد توجه فعالان حوزه محیط­ زیست قرار گرفته است.

برش اجسام با ترکیب آب و محلول

برای بریدن اجسام سخت مانند سنگ‌های مرمر، شیشه، ورق­های فلزی، فولاد و چوب از ترکیب آب و ماده سخت استفاده می‌شود. این ترکیب با استفاده از نازل دستگاه با فشار وارد قطعه مورد نظر شده و سبب بریدن اجسام مورد نظر می­شود.

دستگاه واتر جت 2 - برش لیزر ایران

مزایای استفاده از دستگاه واتر جت

  • سرعت برش

سرعت برش دستگاه واترجت نسبت به برش با سایر دستگاه های CNC و مکانیکی بالا است.

  • کاهش هزینه

می­توانید با برش از طریق دستگاه واترجت هزینه‌های خود را به حداقل برسانید و در مقابل برش لیزری و سایر برش­های گرم مقرون به صرفه است.

  • برش اجسام فلزی و سنگی

با توجه به این‌که برای برش­های گرم نیاز به انرژی فوق العاده بالایی دارید­، می­توانید با حداقل مصرف انرژی برش مورد نظر را به صورت کامل انجام دهید. دستگاه برش واترجت توانایی برش اجسام فلزی سنگین و یا هر نوع ماده سختی را دارد. بدون هیچ نگرانی می‌توانید با تنظیم سرعت و سایر مشخصات دستگاه عمل برش را به صورت کاملاً صحیح انجام دهید.

  • عدم تولید براده و ضایعات محصول

با برش از طریق واترجت تولید برآده و ضایعات محصول را به حداقل رسانده و ماهیت دستگاه برش واترجت به حالتی ساخته شده است که ضایعات محصول با کمترین حالت تولید شود.

  • برش زاویه، لبه و اجسام مختلف

دستگاه واترجت قادر است برش­های زاویه، لبه و اجسام و اشکال مختلف را به صورت کاملاً صحیح و بدون ایراد انجام دهد.

معایب استفاده از دستگاه واتر جت

  • صدای بیش از حد و آلودگی صوتی

آلودگی صوتی دستگاه بیش از اندازه است و نصب و استفاده از دستگاه واترجت در محیط‌های مسکونی پیشنهاد نمی­شود.

  • ایجاد نویز شنوایی

به دلیل ایجاد نویز­های شنوایی می­تواند در طولانی مدت باعث ایجاد آسیب‌های شنوایی شود و پیشنهاد می­کنیم در زمان استفاده از محافظ‌های گوش استفاده نمایید.

  • به وجود آمدن آسیب‌های چشمی

در مواردی باعث ایجاد آسیب‌های چشمی می­شود و تمهیدات لازم را باید در زمان استفاده لحاظ نمایید.

  • محدودیت برش اجسام خشک

با توجه به این‌که برش در واکنش با آب است، پیشنهاد می­کنیم برای برش قطعه‌هایی که به رطوبت حساسیت دارند از سایر دستگاه‌های برش استفاده نمایید. دستگاه واترجت باعث از بین رفتن بافت­های جسم مورد نظر می‌شود.

دستگاه واتر جت 5 - برش لیزر ایران

مجموعه برش لیزر ایران از سال 89 تا کنون با بیش از یک دهه تجربه در استان البرز شهرستان کرج در کنار شما همراهان گرامی و ارجمند بوده است، این مجموعه همواره با ارائه خدمات نوین و پیشرفته در کنار پرسنل و نیروی کارحرفه ای ، به صورت سه شیفت و با کار شبانه روزی جهت کسب رضایت و ارائه خدمات به موقع، برای مشتریان خود تلاش میکند.

شما همراهان گرامی میتوانید جهت دریافت خدمات واتر جت و همچنین آگاهی از سایر خدمات مجموعه برش لیزر ایران با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .

همواره از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم

مجتمع خدمات برش لیزر ایران