حکاکی لیزر

حکاکی لیزر فلزات و غیر فلزات فرآیندی است که طی آن جسم مورد نظر توسط قدرت نوری لیزر تبخیر شده و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی در آن ایجاد می‌شود. فلزات آهن، مس، آلومینیوم و غیر فلزاتی از قبیل کاغذ، پارچه، شیشه، چرم و… به این طریق حکاکی می‌شوند. حکاکی لیزری فلزات و غیرفلزات با دستگاه‌های خاصی مانند دستگاه لیزری حکاکی فایبر انجام می‌شود که این دستگاه‌ها کار خود را با سرعت و کیفیت بالا انجام می‌دهند، به این صورت که توسط نیروی برق و قدرت نوری لیزر حکاکی روی اجسام مختلف انجام می‌شود.

حکاکی لیزری چیست؟

حکاکی لیزری فرآیندی است که طی آن فلز یا غیرفلز تغییر شکل می‌دهند و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های خاصی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. در واقع لیزر توسط اشعه و نور خود، سطح مورد نظر جسم را می‌سوزاند و طرح و شکل خاصی را روی آن ایجاد می‌کند. برای مثال میتوان به حکاکی روی تابلو‌های فلزی و یا حکاکی روی غیرفلزاتی مانند کاغذ، پارچه، چوب و… اشاره کرد.

انواع دستگاه‌های حکاکی روی فلزات و غیرفلزات

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم جدید دستگاه‌های لیزری پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که با دقت و سرعت بالا عمل می‌کنند. دستگاه‌ها از نظر توان، کیفیت، اندازه، قیمت و… از هم متفاوت هستند. دستگاه‌های حکاکی فلزات می‌توانند اجسام غیرفلزی مانند کاغذ، پلاستیک، پارچه و موارد بیشتری را هم حکاکی کنند.

دستگاه‌های حکاکی لیزری فلزات و غیر فلزات چگونه کار می‌کنند؟

دستگاه‌های نام برده شده در بالا تقریباً بصورت مشابه عمل حکاکی را انجام می‌دهند. به این صورت که اطلاعات جسمی خاص در دستگاه لیزر ذخیره می‌شود و با توجه به آن، حکاکی روی فلزات و غیرفلزات انجام می‌شود. برای نمونه، طرز کار دستگاه لیزری حکاکی فایبر را بررسی می‌کنیم. حکاکی لیزری فایبر یکی از به‌روزترین دستگاه‌های لیزری است که حکاکی را با سرعت، دقت و کیفیت بالا انجام می‌دهد به این صورت که مشخصات فلز یا غیرفلز از قبیل محل حکاکی، طرح خاص، اندازه، مقدار حکاکی در بخش طراحی گرافیکی دستگاه ذخیره می‌شود و توسط نرم افزار خاص دستگاه علامت گذاری شده و حکاکی به دلخواه روی آن‌ها انجام می‌شود.

حکاکی لیزری فلزات به چه صورت است؟

حکاکی لیزری فلزات با سرعت، کیفیت و دقت بالا صورت می‌گیرد. به این طریق که لیزر با قدرت نوری خود فلز را سوزانده و حکاکی خاصی را روی آن انجام می‌دهد. لیزر نور خود را از نیروی برق تولید می‌کند و محل حکاکی را با تمرکز نور و با شابلون به شکل‌های خاص و برجسته‌ای در می‌آورد.

حکاکی لیزری غیرفلزات به چه صورت است؟

  • طرز کار حکاکی غیرفلزات شبیه حکاکی فلزات است. لیزر با توان نوری تولید شده توسط نیروی برق و با شابلون حکاکی روی غیرفلزات را انجام می‌دهد با این تفاوت که متریال مورد نظر عوض می‌شود. حکاکی غیرفلزاتی مانند پارچه، مقوا، تزئینات نمدی، آکریلیک و… به این شکل صورت می‌گیرند.

حکاکی لیزری فلزات به چه صورت است؟

  • حکاکی لیزری فلزات کاربرد گسترده‌ای دارد که عبارتند از:
    • در صنایع خودروسازی برای حکاکی روی پلاک‌های فلزی، حکاکی روی قسمت‌های مختلف ابزارآلات فلزی و خودروها به‌کار می‌رود.
    • در صنایع الکترونیکی مانند لوازم برقی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی به‌کار می‌رود.
    • در صنایع نظامی برای حکاکی و نوشته‌هایی روی خودروها و ابزارآلات نظامی استفاده می‌شود.
    • در ساخت تندیس‌های فلزی و حکاکی روی آن‌ها کاربرد دارد.
    • و…

کاربردهای لیزری حکاکی غیرفلزات

  • حکاکی لیزری غیرفلزات هم کاربرد‌های بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.
    • برای حکاکی غیرفلزاتی مانند اجسام چرمی به‌کار می‌رود. کفش چرمی، کیف مردانه و زنانه، لایه‌ی رویی صندلی‌های خودروها از نمونه‌های حکاکی لیزری محسوب می‌شوند.
    • حکاکی غیرفلزاتی از جنس کاغذ و مقوا مانند کارت‌های تبریک، جا طلاهای مقوایی، تابلو‌های بزرگ مراسمات خاص و… براحتی با لیزر انجام می‌شوند.
    • برای حکاکی اجسام مختلف چوبی از قبیل مبلمان‌های اداری و خانگی، ام دی آف آشپزخانه و ظروف چوبی استفاده می‌شود.

مجموعه برش لیزر ایران از سال 89 تا کنون با بیش از یک دهه تجربه در استان البرز شهرستان کرج در کنار شما همراهان گرامی و ارجمند بوده است، این مجموعه همواره با ارائه خدمات نوین و پیشرفته در کنار پرسنل و نیروی کارحرفه ای ، به صورت سه شیفت و با کار شبانه روزی جهت کسب رضایت و ارائه خدمات به موقع، برای مشتریان خود تلاش میکند.

شما همراهان گرامی میتوانید جهت دریافت خدمات حکاکی فلزات و غیر فلزات و همچنین آگاهی از سایر خدمات مجموعه برش لیزر ایران با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .

همواره از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم

مجتمع خدمات برش لیزر ایران