خدمات حکاکی روی فلز در محیط‌های صنعتی و تبلیغاتی بسیار کاربرد دارد و برای انجام آن شیوه‌های مختلفی نیز ارائه شده‌است. به‌طوری‌ که خدمات حکاکی لیزری، ضربه‌ای، رول مارکینگ و استفاده از دستگاه‌های CNC برای سطوح و ورقه‌های فلزی و غیرفلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به هزینه بالای فرآیند حکاکی و اهمیت بسیار زیاد کیفیت کار، باید دستگاه‌های باکیفیت را برای این کار خریداری کنید یا این کار را به شرکت‌هایی بسپارید که دارای بهترین نوع این دستگاه‌ها هستند تا از کیفیت کار اطمینان حاصل نمایید. دستگاه حکاکی روی فلز از اختراعاتی محسوب می‌شود که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد و سرعت و کیفیت کار به‌وسیله آن بالا می‌رود. در این مقاله شما را با حکاکی روی فلز با لیزر که یکی از جدیدترین و بهترین شیوه‌های حک فلز محسوب می‌شود و در حال حاضر در بین عموم طرفدار بسیار دارد، آشنا می‌کنیم.

دستگاه حکاکی لیزری

دستگاه حکاکی لیزری جزء آن دسته از تکنولوژی محسوب می‌شود که عمر چندانی ندارد. قدرت لیزر بسیار بالا است و در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اشعه لیزر با ایجاد حرارت در یک نقطه‌ی بسیار کوچک و با سرعت زیاد سبب تغییر رنگ بر روی سطح فلزات می‌شود. علاوه ‌بر این می‌توان به کمک یک لیزر قدرتمند، ورق فلز را نیز برشکاری نمود؛ بنابراین بسته به کاربرد و مواد مورد نظر، قدرت پرتو لیزر مشخص می‌گردد.

اختلاف سطحی که در چاپ لیزری ایجاد می‌شود، می‌تواند با دقت بالا و عمق بسیار کم ایجاد شود. همچنین در شرایط موردنظر کارفرمایان شرکت‌ها و صنایع متفاوت می‌توان با اعمال لیزر قوی‌تر روی سطح، خوردگی بیشتر یا حک عمیق‌تری را با توجه به دستور کار اعمال نمود.

دستگاه حکاکی لیزری فلزات باید به همراه مجوز سازمان انرژی اتمی به کارخانجات صنعتی و شرکت‌ها ارائه گردد.

لیزر حک روی فلزات

لیزر حک روی فلزات این‌گونه تشکیل می‌شود که با تابش یک فوتون به یک ذره برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود. این دو فوتون آزاد شده با یکدیگر هم فرکانس هستند. با ادامه پیدا کردن این روند شمار فوتون‌ها افزوده می‌شود و می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود ‌آورند.

استفاده از پرتو لیزر با قدرت بیشتر، امکان حکاکی لیزری فلزات را نیز ایجاد می‌کند. دستگاه حکاکی لیزری فلزات، نیازمند نگهداری و تعمیرات به‌موقع است. دستگاه حکاکی لیزری آسیب مکانیکی به محصول تولید شده را وارد نمی‌کند و ضمانت می‌کند که حکاکی لیزری عمر طولانی داشته باشد.

یکی از نکات حائز اهمیت برای دارندگان دستگاه این است که همیشه باید لنز دستگاه تمیز باشد تا عملکرد با کیفیتی داشته باشد. این دستگاه‌های حکاکی در حالت کلی به دو گروه فایبر و co2 تقسیم می‌شوند و کاربرد‌های مختلفی دارند و جنس سطحی که حکاکی روی آن انجام می‌شود نیز متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر، می‌توان گفت که خدمات حکاکی روی سطوح فلزی بسیار مقاوم را می‌توان با دستگاه‌های حکاکی لیزری فایبر انجام داد و دستگاه‌های co2 را بیشتر برای سطوح غیرفلزی مورداستفاده قرار می‌دهند.

حک لیزر فلزات - برش لیزر ایران (2)

عوامل مؤثر در محبوبیت حکاکی روی فلز با لیزر

عوامل مؤثر در محبوبیت حکاکی روی فلز با لیزر را به چهار دسته ایجاد رنگ متمایز با سطح قطعه، کم صدا بودن و عدم ایجاد آلودگی محیطی، توانایی حکاکی با کیفیت کاراکتر‌های بسیار کوچک و همچنین سرعت بالای حکاکی می‌توان تقسیم نمود. دستگاه حکاکی لیزری، حکاکی با رنگ متفاوت از سطح قطعه فلز را ایجاد می‌نماید؛ اما این نکته را باید به یاد داشته باشیم که در فلزی مانند آلومینیوم نوشته رو به سفیدی می‌رود و در فلزی همانند استیل قابلیت حکاکی به رنگ مشکی را ایجاد می‌نماید.

عموماً حکاکی روی فلزات به روش‌های مختلف، ایجاد آلودگی صوتی می‌کند که بیشتر مناسب محیط‌ها و کارخانجات صنعتی است. از آن‌جایی که عملیات حکاکی به‌وسیله لیزر توسط اشعه انجام می‌پذیرد و ابزاری مکانیکی بر روی قطعه کار نمی‌کند، این ویژگی خوب را ایجاد می‌کند که در ابعاد بسیار کوچک و میلیمیتری نیز عملیات حکاکی بسیار با کیفیت انجام شود.

در بین روش‌های متفاوت حک فلز در ابتدا شیوه رول مارکینگ سریع‌ترین و بعد از آن، لیزر سریع‌ترین روش حکاکی روی فلزات محسوب می‌شود. حکاکی با لیزر جزء آن دسته از حکاکی‌ها است که با وجود سرعت بالا، عملکردی بسیار دقیق و با کیفیت ارائه می‌نماید و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

مجموعه برش لیزر ایران از سال 89 تا کنون با بیش از یک دهه تجربه در استان البرز شهرستان کرج در کنار شما همراهان گرامی و ارجمند بوده است، این مجموعه همواره با ارائه خدمات نوین و پیشرفته در کنار پرسنل و نیروی کارحرفه ای ، به صورت سه شیفت و با کار شبانه روزی جهت کسب رضایت و ارائه خدمات به موقع، برای مشتریان خود تلاش میکند.

شما همراهان گرامی میتوانید جهت دریافت خدمات حکاکی فلزات و همچنین آگاهی از سایر خدمات مجموعه برش لیزر ایران با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .

همواره از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

مجتمع خدمات برش لیزر ایران